reklama

O brušných tancoch v tehotenstve

O vhodnosti brušných tancov počas tehotenstva sa dá nájsť kopec literatúry, avšak objavili sa aj názory, že brušnými tancami sa naopak v tehotenstve škodí. Nemôžem viac súhlasiť, ako aj zároveň nesúhlasiť s týmto tvrdením. Brušné tance pre tehotné som lektorovala v Poprade 4 roky a keďže sa momentálne každú chvíľu tešíme na bábätko, mala som príležitosť vyskúšať si to na vlastnej koži, čo bolo maximálne inšpirujúce a plné informácií. Nasledujúci text je plný mojich postrehov a faktických informácií.

Písmo: A- | A+
Obrázok blogu

Názory na túto tému, o vhodnosti a nevhodnosti sa v poslednej dobe rôznia. Pre laika sú na prvý pohľad neprehľadné, či má tancovať alebo nie, mnoho tehuliek je nad nimi patrične zmätených, ale profesionál sa nad tým všetkým pousmeje. Nie je ťažké zistiť, kvôli čomu sú tak protichodné. Brušné tance sa rýchlym tempom vyvíjajú vpred. . Tancujem v tanečnej skupine ALIMAH, pod združením FORTIS z Popradu. Keď som pred 11 rokmi začínala tancovať, bežné tanečnice vystupovali s peniažtekovou šatkou uviazanou okolo bokov a v dlhej sukni, ktorá bola tradičnou súčasťou bežného odevu tanečnice. Doplnkovými rekvizitami boli dlhé priesvitné závoje, longhy a činelky, sem - tam šabľa, ale brušnú tanečnicu človek videl vystupovať najčastejšie bez rekvizít. Všeobecne prevládal názor, že brušná tanečnica môže byť ktorejkoľvek postavy a veku. V priebehu 4 rokov sa veľkej popularite začali tešiť ohňové šou, preto do celosvetového repertoáru pribudli brušné tanečnice s ohňovými rekvizitami, čo bolo dovtedy úplne nevídané, kritizované a historicky úplne mimo, avšak komerčne veľmi úspešné efektné a dobre platené, preto sa to krásne ujalo a zakorenilo. Brušné tanečnice na Slovensku bez problémov vystupovali po boku fakírov s ohňovými vejármi, ktoré sú v dnešnej dobe striedané za profesionálne žonglérske a tak ďalej ... Do povedomia sa dostali rôzne tanečné štýly. Keď v dnešnej dobe postavíte vedľa seba dve tanečnice, tancovať nebudú rovnako, dokonca ani štýlom, pokiaľ vo veľkom nesledujú rovnaké videá na Youtube. Kostýmy budú absolútne rôzne, hlavná vec, že sa medzi sebou bez problémov pohádajú, ktorá z nich je tá originálnejšia a autentickejšia. Dokonca keď chcete navštíviť turistické destinácie v pôvodných krajinách brušných tancov a pozrieť si brušnú tanečnicu „original", bude to pravdepodobne cudzinka, ktorá si takto privyrába v rámci prázdnin.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preto je môj názor jednoznačný. Nie sú brušné tance ako brušné tance. Sú počas tehotenstva neoceniteľným pohybom, avšak nie tie, čo človek odpozerá z Youtube. Keď niekto tvrdí, že brušné tance nie sú v tehotenstve vhodné, tobôž ak má takýto názor niektorá lektorka alebo tanečné štúdio, určite k nej nechoďte, pretože to neštudovala a s tehotnými ženami proste tancovať nevie. Na druhej strane brušnotanečná škola, ktorú učí môže mať aj tisíc úspechov a tristo medailí, ale v inom štýle, ktorý môže byť mixom moderných prvkov vychádzajúcich z pôvodného štýlu a pre tehulky nie je vhodný. Príkladom je napríklad praobyčajný Raqs Sharqi alebo Tribal, ktoré sú oba v prevedení, v ktorom sa tancujú dnes totálne nevhodné, avšak v dnešnej dobe sú súťažné. Preto keď niekto povie, že brušné tance nie sú vhodné a dokonca sú škodlivé, proste sa mu poďakujte, rešpektujte jeho názor a nájdite si niekoho, kto to s tehotnými ženami bude vedieť a hlavne bude mať na to kurz a skúsenosti. Nikto a už vôbec nie dnešný javiskový štýl (pre tehotné nevhodný !!!) nemôže poprieť fakt, že brušný tanec bol odpradávna tancom rodičiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zopár literatúr, ktoré na brušné tance v tehotenstve nedajú dopustiť:

  • Zichová: Možnosti prenatální výchovy vregionu Zlín

  • Pina Couccia, Anette Paffrath, Jean Putz : Umění břišního tance (veľmi dobre popísaná teória tanca tehotných)

  • Moja tehotenská knižka, kde sú popísané odporúčania lekárov na vhodné anevhodné športy v tehotenstve

  • A tento článok, ktorý momentálne píšem

A tu je zopár názorov proti:

  • http://diva.aktuality.sk/clanok/26526/brusne-tance-ano-ci-nie/

(kde je tiež napísaná absolútna pravda, pretože niektoré choreografie predvádzané ako javiskové v súčasnosti sú úplne zdravotne mimo).

U matky a otca je vždy na prvom mieste obava o zdravý vývoj a život dieťaťa. Čo sa týka manžela, bezpodmienečne mi brušné tance počas tehotenstva zakázal, hoci som predtým 4 roky s tehotnými ženami tancovala. Úplne zbytočne, postavila som si hlavu a robila veci, ktoré moje telo vyžadovalo, hoci to nebolo vôbec také jednoznačné, ľahké a s úsmevom, ako je uvedené v múdrych knižkách alebo popisoch kurzov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po celý čas som sa do ničoho nenútila, naopak, tancovala som iba vtedy, keď mi to robilo radosť a vyslovene mi to pomáhalo, takže som niekedy tancovala a niekedy nie, avšak oveľa menej ako keď som tehotná nebola. Môj tehotenský tanečný začiatok bol absolútne katastrofálny a zúfalý, na hambu sveta, avšak prerástol do veľkolepého finále, ktoré nikto, dokonca ani ja nečakal.

Prvý trimester bol pre mňa fyzicky najťažším obdobím môjho života. Dokázala som stráviť nad záchodom celé noci, čo sa automaticky prejavilo aj na dňoch. Po troch mesiacoch som vyzerala, ako keby ma niekto fyzicky týral, čo však bol veľký omyl. V posteli som trávila 14 hodín denne a chodila som iba do roboty a do postele. Aj napriek tomuto záchrannému balíčku organizmu som v 13. týždni tehotenstva skončila kvôli dehydratácii a vyčerpaniu organizmu v nemocnici. Na žiadny spoločenský život neostával vôbec čas, chuť ani sily a dokonca som kompletne prespala celé Vianoce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prvom trimestri sa brušné tance môjmu bábätku vôbec nepáčili, Hoci som mala z predchádzajúceho obdobia 11 ročný návyk na tancovanie, moje dieťa si proste vyprosovalo v brušku kľud. Sprievodným javom pri tancovaní boli nevoľnosti, závraty, odpadávanie, vracanie, dýchavičnosť a stavy, kedy som po minúte pokusu o tanec musela stráviť 5 minút odpočinkom na zemi a radšej som to vzdala (Mimochodom na svojich kurzoch som začínala tancovať s tehotnými až od 4 mesiaca, len som si to chcela vyskúšať na sebe, pretože niektorým kamarátkam - lektorkám to vôbec nevadilo a bez problémov, síce s obmedzeniami, ale tancovali od začiatku). Dovtedy som bola pohybovo maximálne akčná, tancami som sa dokázala absolútne uvoľniť, takže tanečný druh pohybu mi veľmi chýbal. Namiesto neho sa mi však podarilo nájsť primeranú náhradu, ktorá ma dokázala patrične vyčerpať a bola pre tehotné absolútne nevhodná, no mne veľmi vyhovovala, pretože celá panva a drieková oblasť bola nehybná, vzpriamená a pevná, čo značne zjemňovalo môj pocit akýchkoľvek tehotenských problémov. Tak trochu šialene som prišla na chuť Írskemu stepu (avšak ako začiatočník a len na úbohé dve hodinky týždenne) a dokázala sa pri ňom patrične fyzicky uvoľniť a načerpať nové sily. Všetky ostatné druhy pohybu, vrátane dovtedy mojej obľúbenej Jogy museli na čas skončiť.

Poniektorým ženám však brušné tance na začiatku tehotenstva vôbec nevadia, práve naopak, avšak hlavne môjmu problémovému žalúdku nerobili dobre.

Po Vianociach a celkovom oddychu som v štvrtom mesiaci konečne začala javiť trochu živší záujem o okolitý svet. Znovu som nabehla na tanečné tréningy, na ktorých som tri mesiace nebola a pomaličky sa dostávala naspäť do formy. Najskôr síce tréningy z mojej strany vyzerali ako posedávanie na žinenke, avšak tento stav sa postupne upravoval. Cvičila som len choreografie a prvky, ktoré boli pre tehotné vhodné, v porovnaní s dievčatami som dokázala ísť tak maximálne na 40%, pretože po prvotných troch mesiacoch mi veľa kondície nezostalo. Organizmus sa však začal spamätávať veľmi rýchlo a od piateho mesiaca som sa cítila celkovo lepšie, avšak stále to nebolo ono. Všetko sa zlomilo až v šiestom mesiaci, kedy som už tehotenstvo ani poriadne nevnímala. V tomto období sa stalo niečo veľmi zaujímavé.

Telo si teraz začalo brušné tance maximálne vyžadovať. Dovtedy som sa pôrodu bála ako čert kríža, moja absolútna nočná mora a stav, ktorý som si nepriala nikdy zažiť. Avšak pri precvičovaní panvových vĺn a kruhov som začala získavať v tomto smere sebadôveru. S postupným zapájaním svalov brucha a panvy som sa prirodzene prepracovala ku pocitu sebakontroly nad vlastným telom, ktoré mi bolo už pol roka strašne cudzie a menilo sa veľmi veľkou rýchlosťou aj napriek mojim prianiam a navzdory môjmu zdeseniu. Brušné tance priamo miernili fyzickú bolesť, keď mi niekoľkokrát bolo do plaču, že sa nezmestím do vlastnej kože v oblasti absolútne napnutého brucha a kvôli tupým bolestiam v panve. Pri tancovaní som začala získavať vnútorný pocit, že pôrod bez problémov zvládneme, keďže sa precvičovali akurát tie správne partie tela. Počas ôsmeho mesiaca som už bola kondične absolútne fit a dokonca som sa zúčastnila aj tanečnej súťaže, kde som išla s malou dušičkou a pocitom, že ma určite diskvalifikujú a prežijem absolútnu hambu, avšak skončilo to úplne naopak a medzi profesionálky som aj napriek svojmu krásnemu handicapu úrovňou zapadla. Obe choreografie som však prísne prispôsobila svojmu stavu, keďže som musela tancovať opatrne a v tehotenstve je nemožné fyzicky dotiahnuť niektoré prvky. Z môjho pôvodného repertoáru prvkov som ich mohla využiť maximálne 20% a všetky vzhľadom na stav opatrne. Kto však hovorí, že tehulkám vo vysokom štádiu už žiadne tancovanie nesvedčí a že sú všetky nepohyblivé a odfukujúce lokomotívy, ktoré môžu maximálne sedieť doma, nie je to pravda, tu je video J, ktoré bolo natočenú už po nástupe na materskú dovolenku z roboty.

http://www.youtube.com/watch?v=xjC7frlLYwY

A tu ďalšie. Oba videá však obsahujú spolu 4 prvky, ktoré pre tehotné ženy nie sú až také vhodné. Jeden je zmesou naznačených prvkov štýlu Raqs Sharqi, keďže ten bol základom celej súťaže a tehotensky vhodných pohybov. Ďalší štýl je miernený a upravený Gypsy Tribal, ktorý normálne obsahuje prudké akcenty bokmi (v choreografii mnou miernené na prijateľné a tehotensky príjemné), takže odporúčam choreografiu laikom nekopírovať ako jedinú tehotensky správnu, keďže som sa mierne musela prispôsobiť faktu, že som na súťaži a v akých štýloch sa tam súťaží. Odporúčam navštevovať kvalitné kurzy, kde je aj tanečné tempo miernejšie, avšak toto mne plne vyhovovalo, ale len preto, že tancujem už veľmi dlho.

http://www.youtube.com/watch?v=qwWVsBiN-bc&feature=relmfu

Výhodou brušných tancov je aj to, že do 37. týždňa tehotenstva som nepoznala ani žiadne bolesti chrbta, avšak tu som sa už znovu musela s aktivitou a brušnými tancami znovu začať prudko mierniť. Bábätko je v tomto období už veľmi veľké a značne komplikuje prakticky skoro všetky základné pohyby, ktoré človek k životu potrebuje, napríklad otočiť sa v posteli na druhú stranu. Tak som si tance znovu prispôsobila svojmu stavu a môžem už využívať len 5% prvkov. Jediné, na čo nedám dopustiť a čoho sa neviem vzdať za nič na svete sú brušné vlny, avšak na hambu sveta v ľahu :-). Čo mi ostalo, je dobrá kondícia aj tesne pred pôrodom, bez problémov dokážem ešte aj teraz uchodiť manžela po meste, dokonca aj unavené netehotné kamarátky :-). Čo mi pribudlo, sú obrovské bolesti chrbta po tom, ako som s tancami znovu musela skončiť, avšak aj na tie sa našiel liek a o tom bude môj ďalší článok.

Ospravedlňujem sa, že v článku nepovoľujem diskusiu, hoci je to proti pravidlám blogu, je to fér, keďže som zrušila svoje diskusné konto. Totiž nebavilo ma vždy ako niečo napíšem, čítať si na to medzi kopcom dobrých postrehov aj urážky od indivíduí, ktorých chráni anonymnosť internetu. Mám svoju úroveň a nepotrebujem sa s nimi hádať, či som nenormálna kvôli ružovému svetríku a tretej vete, alebo nie, lebo to nemá žiadnu cenu. Avšak nie som odľud, v prípade relevantných spätných reakcií a názorov, použite mailovú adresu, ktorú si na mňa bez problémov vygooglite :-).

Katarína Suchá Očenášová

Katarína Suchá Očenášová

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nepotrebujem mať vždy pravdu, iba vždy hľadám, kde tá pravda je. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu